
Man kan fint gjøre en riggsjekk selv. Gjør man det ofte blir man godt kjent med egen rigg og det blir lettere å oppdage eventuelle feil og mangler. En gang i blant er det også greit å få en fagperson til å se på riggen, et trent øye kan oppdage ting andre ikke ser. Her er en forenklet oversikt over hva vi ser etter på riggsjekk.
Stående rigg:

Alle wire sjekkes for løs kordeler og ujevnheter. De mest utsatte stagene er undervant, mellomvant / diagonaler og det mest vanlige stedet for en wire og ryke er i overgangen til terminalen.
Sjekk at strekkfisker er sikret fra å kunne skru seg ut.
Rust er som regel kun et estetisk og ikke en indikasjon på at wire er svekket.
Forventet levetid på stående rigg er 10-15 år, men varierer kan ha store variasjoner. Her kan du lese mer om levetid på stående rigg.
Mast:
Hele profilet bør ses over. I selve masteprofilet ser vi etter bulker, sprekker og korrosjon (oksidasjon). Levetid på masteprofilet er generelt lengre enn stående rigg.

Riper i masten anses som regel å være skjønnhetsfeil. Dersom elokseringen i mastprofilet skades, vil det raskt oksidere et belegg i ripen, dette fungerer som beskyttelse for masten.
Salinger:

Salingene skal på de fleste båter peke ca. 5 grader oppover. Det skal helst ikke være slark mellom salinger og mast, men det er akseptabelt med litt slark.
Det er viktig å sjekke godt der salingene er festet til masten og der boltene er festet i salingshornet.
Vantinnfestninger:

Der vantene og stag er festet til masten må det sjekkes nøye. Bakplater for t-terminaler er kjent som en del som ryker.
Det er også lurt å ta en visuell inspeksjon der vantene er festet i dekk.
Rullesystem:
De fleste feil på rullesystemer er i toppen. Er systemet tregt ser vi ofte at det kommer av at fallet tvinner seg rundt forstaget i toppen. Les mer om halyard wrap: https://southerncross.no/2019/09/10/halyard-wrap-2/

Tegn på halyard wrap er skader på profil eller top cap i toppen, skade på forstagswire eller skade på fallet.
Det er lurt å sikte profilene i rullesystemet, hvis de er bøyd vil systemet rulle tregere og profilene vil gi slitasje på forstaget.
Gooseneck og kickbrakett:

Gooseneck er der bommen er festet til masten. Dette er et sted som normalt har høy slitasje. Det er lurt å skifte skiver mellom toggel og brakett jevnlig. Ved mer slitasje enn normalt er det ofte nødvendig å skifte toggel, og i noen tilfeller hele braketten med toggel.
Bom:
Sjekk at bomprofilet er rett og ikke har skader. Et vanlig sted å skade bommen er der bommen treffer vantet ved jibb.
Bøyler for feste av skjøteblokker tar ofte høy last og kan være nødvendig å skifte ut. Det er også lurt å inspisere kickbraketten under bommen. Triner i bommen slites normalt mere enn trinser i masten.
Dekksutstyr:
Sjekk alle trinser og blokker, smør de gjerne opp samtidig.
Vinsjer kan som regel enkelt åpnes. Vinsjservice bør gjøres jevnlig.
Rekkewire:

Mange synder på rekkewire. Det er normalt at vi under riggsjekk finner rekkewire som ikke er sikret med låsesplinter. Det skal ikke være kordelbrudd i rekkewire. Har du plastbelagt rekkewire bør den tas av for å kunne inspisere wiren.