Forklaringer til riggsjekk.
Her er noen forklaringer til riggsjekk utført på din båt. Alle båter er forskjellige og det kan derfor være variasjoner som gjør at forklaringene blir feil. Det beste er en gjennomgang av din riggsjekk sammen med en rigger fra Southern Cross Spars
Stående rigg.
Generell tilstand
Forventet levetid på stående rigg er 10-15 år fra den er ny. Her er det variasjoner ut ifra hvordan riggen er satt opp, dimensjonert, trimmet og brukt. Forventet levetid kan derfor være både lengre eller kortere enn 10-15 år.
Overflaterust er vanlig på stående rigg og påvirker ikke levetiden. Overflaterust kan poleres bort om ønskelig

Overflaterust kommer gjerne nærme terminalen og er ufarlig
Riggtrim
En godt trimmet rigg er viktig for båtens seilegenskaper. En slakk rigg vil slites fort, men en for stram rigg kan gi skader på masten.
Strekkfisker
Syrefaste strekkfisker har lett for å skjære seg, bruk av syrefaste strekkfisker kan være til hinder for å stramme riggen tilstrekkelig.
Acmo strekkfisker er i bronse men er kjent for å sette seg fast over tid. Disse anbefales å bytte, eller smøres ofte.

Acmo strekkfisker leveres vanligvis til z-spar master
Mast

Generell tilstand
Vi vurderer masteprofilets tilstand. Korrosjon, bulker, sprekker og deformasjoner.
Salinger
Salingene skal som hovedregel vinkles 5 grader opp.
Salingene skal ikke ha slark, men noe slark er vanlig fra masteprodusent, og noe slark kommer fra normal slitasje. Det er ofte ikke mulig å utbedre slark uten å skifte salingshorn.
Riggtermineringer
Vi vurderer vantenes feste i masten.

T-terminaler festes med bakplate i masten. Gamle modeller er kjent for å ryke innvendig
Gooseneck / kickbrakett
Gooseneck er bommens feste til masten. Gooseneck toggle er leddet som sitter mellom mast og bom. Kickbrakett er kickens feste til masten.

Goosenck toggle er en valig slitedel på de fleste båter
Mastefot
Vi sjekker mastefoten, på gjennomgående master inngår dekksring og tie rod.
Bom
Vi sjekker bommens tilstand og kickens funksjonalitet.
Rullesystem
Hvis båten er levert med seil tester vi rullesystemet. Forstaget er ikke synlig på båter med rullesystem, det gjøres da en helhetlig vurdering basert på det man ser. Fallvinkelen vurderes, her kan du lese hvorfor.
Løpende rigg
Vi gjør en vurdering av tauverket som hører til rigg og seil. De viktigste tauene er på en seilbåt er storseil og genoafall.
Dekksutstyr
Vi sjekker dekksutstyret på båten.