Logo Southern Cross Spars

Hvorfor bytte tau på seilbåt

Nytt tauverk kan gjøre store forskjeller på håndtering av seilbåt. Det kan gi mer preformance, enklere håndtering og mer komfort. Du skal heller ikke glemme at det å bytte løpende rigg er den raskeste måten å få båten til å se og føles litt bedre ut.

Kvalitet

Nye båter kommer ofte levert med rimelige polyester tau for å kunne selge til lavest mulig pris. Løpende rigg på en ny båt er heller ikke alltid ordentlig tilpasset båten. Generelt sett er tykke tau med mye strekk er tungvint i forhold til håndtering og preformance. Alle tau med strekk som går rundt trinser og blokker er tyngre å dra enn stumme tau for samme arbeid. Ved å tilpasse tauverket om bord etter oppgave er det mulig å hente ut bedre ytelse og gjøre håndtering av båten enklere.

Dimensjon

Dimensjon på tauverket er viktig og et eldre tau med slitasje bygger ofte mer en oppgitt størrelse. Det kan merkes om tauet allerede var maks størrelse i forhold til blokker og trinser når den var ny. Vi anbefaler ofte å gå ned en dimensjon og heller opp litt i kvalitet for at alt skal bevege seg uten friksjon lengst mulig. Vær oppmerksom på at self tailor på vinsj og avlaster/cleat ikke alltid er konstruert for å holde mindre tauverk.

Slitasje

Chafe er et begrep vi bruker om alle grunner der noe utenforstående skraper eller skjærer i tauverket. Dette oppstår ofte når tauverk er ledet skjevt ut av trinser eller ligger inntil vaier, luker, andre blokker eller splitpins. Alle slike problemer bør utbedres først om dette er årsaken til slitasje på din løpende rigg. Det er ofte mulig å kappe eller snu tau som er skadet på grunn chafe da det mest sannsynlig bare er et spesifikt område.

Vær oppmerksom på slitasje av ytterfletting på polyester tau. Ytterflettingen på ett polyester tau utgjør ca. 30% av den totale bruddstyrken. Om du har polyestertau med skadet ytterfletting vil vi anbefale å bytte dette tauet. Vi ser at ytterflettingen på mange eldre fall slites i spleis eller nær enden der de ligger og jobber i mastetopp trinsene. 

Alle tau om bord i båten blir som regel utsatt for UV stråling. Det er dessverre umulig å vaske dette bort. Den løpende riggen vil over tid bli svakere og mer falmet i fargen. Til slutt er tauverket rett og slett ikke behagelig å bruke selv om det ikke nødvendigvis er mekanisk skadet eller har mistet så mye styrke. 

Stivt og tørt tauverk kommer også av saltvann. Løpende rigg skal spyles på lik måte som resten av båten, etter hver tur. Vasking av tau og innendørs lagring over vinteren vil hjelpe til med å forlenge levetiden. 

Vi hjelper gjerne til med å bytte eller finne riktig tauverk til din båt.

Shopping cart0
Du har ikke bestilt noe ennå!
Continue shopping
0